Intervjuu disainipoe juhiga

Tuleb ise uskuda sellesse, mida teed

Disainipood on tuntud oma tikandimustriliste kinkekarpide poolest. Neid võib leida paljudest raamatupoodidest ning kaubamajadest. Teleuudistes vilksatas Disainipoe karp ka viimasel Eesti-visiidil Dalai-laama käes. Kuid hästi müüvale etnoliinile edasiarendust otsides korraldas Disainipood koostöös ajakirjaga Mood heategevuskampaania „Eesti mood vägivalla vastu“, mille käigus valmis seeria viie eesti tippmoekunstniku kujundatud kinkepakendeid. Seega tehti endiselt eesti asja, kuid veidi teise nurga alt. Ühelt poolt pakkudes eesti moekunstnikele võimalust eksponeerida oma joont tarbeesemetel, teisalt tutvustada Disainipoodi ning pöörata ühiskonna tähelepanu vähe käsitletud naistevastase vägivalla probleemile. Heategevuskampaaniaid on tehtud ennegi ja viimase kümnendi jõulud pole möödunud ilma ühegi heategevuskampaaniata. Samas on seekordses ürituses ka midagi uut – see kampaania mitte ainult ei aita Tallinna Naiste Kriisikodu, vaid astub keerulise teemaga julge sammu nn heategevusturule loomavarjupaikade ning lastehaigla armsate beebipiltidega kampaaniate kõrvale. Loodetavasti saab sellest rada teistelegi kampaaniakorraldajatele, sest aidata pole vaja mitte ainult neid, keda on lihtne aidata. Aidata tuleb ka neid, kelle aitamine võib kujuneda keerulisemaks ülesandeks.

Kampaania algusest on möödas mõned kuud ning nüüd on paras aeg teha kokkuvõtteid. Kuidas sattusid mõttele teha heategevuskampaania, mis on suunatud naistevastase vägivalla vastu?

Naistevastane vägivald on valus teema, mis on endiselt tabu ning selle teemaga seob mind psühholoogiharidus. Eesti inimene ei pea naistevastast vägivalda probleemiks ega taha ennast nende naistega samastada. See on kuidagi peidus. Päevavalgele sinise silmaga naine ju ei satu… Samas on Tallinna Naiste Kriisikodusse sattuvaid naisi kõigist ühiskonnakihtidest. Naise vastu suunatud vägivald pole ainult naise probleem – see on ka vägivald laste vastu. Seda on ilmekalt illustreerinud Xenia Joost, kes oma karbikujunduses “Õnnelik ema = õnnelik laps” kasutas lapse joonistust. Ühelt poolt oli soov aidata, teisalt reklaamida Disainipoodi ning teha koostööd tippmoekunstnikega. Ühendasime oma kampaanias glamuursena tunduva moemaailma ja ühiskonna varjupoole.

Kadri Mäe

Foto: pildilabor.ee

Moedisainerid on seda teemat lahendanud väga erineval moel – Helene Vetiku trendikast rajuroosast Ülle Suurhans-Pohjanheimo joonistuseni “Usu ennast!”. Milline on senine bestseller?

Seni on ostjad kõige enam eelistanud Aldo Järvesoo punast maasikatikandiga karpi, mis on justkui ühendussillaks varemloodud tikandisarjale. Samuti Ülle Suurhans-Pohjanheimo disainitud karp, mis on teistest väiksemas formaadis ning hästi on müünud ka roosa Tallinn Dolls´i teisele sünnipäevale pühendatud karp.

Kuidas kasutatakse sellest kampaaniast laekuvat heategevusraha?

Heategevuskampaaniast saadud raha läheb Tallinna Naiste Kriisikodu psühholoogilise nõustamise tõhustamisele.

Sellest heategevuskampaaniast kasvas kindlasti välja mitmeid häid koostöösidemeid edaspidiseks. Kas oled siiski ka endiselt avatud koostööle uute kunstnike ja disaineritega?

Minuga võib alati selles küsimuses ühendust võtta. Sest ammu on möödas aeg, kui müüme toodet või teenust. Tegelikult me müüme elamust.

Foto: pildilabor.ee

Milline võiks olla unistuste disainer, kellega Disainipood tahaks koostööd teha?

Tal võiks olla palju ideid. Me peaksime suutma temaga sarnaselt mõelda, et disainer suudaks ka minu poolikut ideed edasiarendades vormida sellest valmis toote. Olulised märksõnad on ka entusiastlikkus ning tähtaegadest kinni pidamine. Kuna tegemist on trükitehnoloogia abil loodavate toodetega, peaks ta selles valdkonnas suutma orienteeruda ning valdama moodsaid vahendeid.

Mis töötab paremini – kas see, et ostja saab võimaluse toodet ostes heateo teha või meediakajastus, mis selliseid heategevusprojekte tavaliselt saadab?

Kui kampaania on ilma taustainfota, on müügitulemus nadi. Me võime küll aidata, aga kui see lõpuks tarbija ostuotsuses ei väljendu ja kui infotahvlil olev heategevustekst ostjani ei jõua, pole sellest palju abi.

Mida peab arvestama ettevõtja, kes soovib Disainipoe eeskujul oma toote siduda mingi heategevuskampaaniaga?

„Kõigepealt peab hoolega läbi mõtlema koostööpartneri valiku, kellega koos ja kuidas kampaaniat läbi viia. Oluline on ka teostaja valik. Tuleks läbi mõelda, kellele, milleks ja kuidas sa seda teed. Keda sa tahaksid aidata. Võib-olla on kindlam aidata kassipoegi… Koertele-kassidele või väikestele lastele keskendunud heategevuskampaaniat on lihtsam teha, sest nunnumeeter on auditooriumi jaoks põhjas.
Lisaks pole müügi- ja turundusalastest nippidest kunagi liiga palju. Oluline on ka ajastus – meie suurimaks komistuskiviks oli kohe peale kampaania algust saabunud suvi, mil müük oli madalseisus. Ja lõpuks tuleb ise uskuda sellesse, mida teed.“

Kadri Mäe

Foto: Indrek Guttmann Pildilabor.ee

Tuuli Lepik



Kommenteerimine keelatud.